O ku*vení cen
Používej cenu tak, aby ti pomáhala plnit tvoje cíle.
Co je to ku*vení a co držení cen
Takzvané ku*vení cen je situací, kdy umělec vystupuje za méně peněz, než je v oboru obvyklé, nebo za cenu nižší, než by si představovali zavedení kolegové z oboru. Ti pak mají pocit, že tím takzvaně podráží cenu, čili snižuje cenovou hladinu pro všechny.
Držení ceny je pak opačný postup. Když se například ví, že kejklíři nevystupují pod pět tisíc za den, tak ani ty si neřekneš o míň a klient bude nucen zaplatit “obvyklou” cenu, protože levněji to zkrátka nesežene. Tolik teorie.
V praxi je to celé hloupost
Chápu snahu některých kolegů o “udržení ceny”. Zní to pěkně – udržíme si vysokou cenu a když někdo bude chtít ohňovou show, bude ji muset zaplatit. Je to ale těžké, až nemožné. Obzvláště v naší branži, kde je velmi mnoho amatérů, tedy lidí, kteří dělají vystoupení hlavně pro radost a pro své vlastní uspokojení. Pro ty nebude cena nikdy rozhodující. Domlouvání cen mezi konkurencí neboli kartelové dohody jsou navíc ilegální a velké firmy za ně dostávají mastné pokuty.
Všechny show nejsou stejné, takže ani jejich ceny nemůžou být
Celá debata o tom, co je “normální” cena třeba za světelnou show, je navíc úplně vedle. Jsme umělci a neprodáváme šrouby. Náš produkt nejde striktně zaškatulkovat a porovnávat podle parametrů jako počítače na Alze. Všechny ohňové show nejsou stejné. Některé jsou větší a některé menší. Některé jsou propracovanější a některé méně. Někteří z nás už v oboru mají dobré jméno, někteří si ho budují a jsou vděční za každý kšeft. Proto každá ohňová show musí nutně mít jinou cenu.
“Neřeš, jaké ceny má konkurence. Konkurence tvoje účty neplatí.”
Zdeněk Pohlreich
Jak a proč to dělá Chůdadlo
Chůdadlo si drží svoji cenu a nezajímá ho, za kolik jezdí ostatní. Nenecháváme se zvyklat těmi, kdo mají pocit, že jim kazíme cenu za závěsnou akrobacii, ani těmi, kdo mají pocit, že jsme nemorálně drazí a vykořisťujeme klienty. Naše cena je daná trhem. Je to taková cena, se kterou jsme spokojeni jak my, tak naši klienti. Tečka.
Pokud tě zajímá výše našich honorářů, podívej se na web.
Ringo Star s tím nemá problém
Když vystupuju s Chůdadlem, stojím i přes 10 000,- Kč za den. Na druhou stranu jsem nedávno začal hrát v kapele na cajon. Hrozně mě to baví, potřebuju to ještě hóóódně moc trénovat a chci sbírat zkušenosti. Gáži tudíž vůbec neřeším a většinou mám hodinovku nižší než dámy na kase v Lidlu.
A proč ti to říkám? Protože mi ještě nezavolal ani Phil Collins, ani Ringo Star, že jim ku*vím ceny za bubnování :+)
Jak to máš s cenou ty?
Držíš? Nedržíš? Cucáš si ji z prstu? Už ti někdo vyčítal, že ji máš moc nízkou, nebo moc vysokou? A jak jsi na to reagoval? Poděl se s námi, pomůže to všem. Díky.
I’ll be back…
Téma ceny je natolik složité, že se k němu vrátím ještě v několika dalších článcích. Budou o tom, jaká je správná cena za vystoupení, proč jsme zveřejnili naše ceny na webu, jak o ceně vyjednávat atd.
Pokud o ně nechceš přijít, přihlas se k odběru.