Vyber si svého klienta
Představa, že si klient vybírá umělce, je mylná. Je tomu právě naopak. Když si vybereš ten správný typ klientů, významně ti to usnadní vystupování, marketing i celý život.
Specializuj se
Systém, ve kterém čekáš na telefonu a podle toho, kdo tě osloví, přizpůsobuješ svoje vystoupení, je dobrý jen pro začátečníky. Znám bohužel i mnoho dlouho praktikujících komediantů, kteří jsou stále ještě unášeni tímhle větrem náhody. Kouzelníci mají nakoupeny rekvizity na dětská vystoupení, table hopping, velké iluze, svatební představení a k tomu kostýmy na piráta, policistu, klauna atp., aby byli připraveni splnit jakýkoliv klientův požadavek.
Všichni jsme takhle nějak začínali. Nikdo z nás na začátku nevěděl, který segment ho nejvíce baví a který mu nejvíc vydělá. Na začátku kariéry skutečně musíš (a měl bys) přijímat všechny zakázky. Jak ale získáváš zkušenosti a jméno, měl bys postupně objevovat to, v čem jsi nejlepší, co ti nejvíc sedí a tomu by ses měl věnovat.
Já jsem si například uvědomil, že mi nevyhovují firemní akce, protože mám odpor k oblekům, je mi naopak dobře, když jsem naboso, a že mám rád výzvu hraní na ulici. Proto jsem Chůdadlo zaměřil na letní venkovní akce, středověké trhy, městské slavnosti a pouliční festivaly. Tam je nám dobře a děláme to nejlépe ze všeho. Zároveň je tam pro nás dost peněz na to, aby nás to uživilo.
Jak do toho
- Nečekej, až tě někdo náhodně osloví.
- Urči si, pro koho chceš pracovat (typ klientů, nikoliv jednoho konkrétního klienta).
- Vytvoř představení na míru svému klientovi.
- Profiluj se. Svým repertoárem, svou cenou, stylem komunikace i tím, jak se oblíkáš.Tím dáváš najevo, kdo jsi a s kým bys chtěl spolupracovat.
- Oslovuj jen takové klienty, o které máš zájem.
- Neotravuj nikoho, kdo není tvým cílovým klientem.
Usnadní ti to práci
To, že se specializuješ na jednu skupinu klientů, bude mít pro tebe řadu výhod. Budeš přesně vědět, co a jak tvoji klienti potřebují. Nebudeš muset každé nabídce a každému vystoupení věnovat tolik práce a přemýšlení. Budeš totiž vědět, co tvůj klient chce a potřebuje.
Budeš moct vyřadit všechny rekvizity, vystoupení a produkty, které tvůj klient nepotřebuje. To ti uvolní místo ve skladu, na webu a hlavně v hlavě.
Bude se ti lépe vystupovat
Budeš vytvářet jen představení, která vyhovují tvému typu klienta a jeho technickým a finančním možnostem. Díky tomu, že před sebou budeš mít konkrétní cíl, se k němu mnohem snáz dostaneš. Když budeš vědět, kam chceš dojít, usnadní ti to taková rozhodnutí, jako: “Mám si koupit tuhle drahou rekvizitu? Užiju ji? Potřebujeme velkou dodávku, nebo ne? Má smysl investovat do tohoto druhu reklamy? Můžu udělat představení se specifickými technickými požadavky? atd.” Ve výsledku ti takové uvažování ušetří spoustu peněz.
Bude se ti lépe vystupovat a ušetříš čas. Vystačíš si totiž s menším repertoárem. Všechna svoje představení budeš hrát častěji a budeš si v nich jistější. Ušetříš čas, který bys jinak potřeboval na oprašovačky před dlouho nehraným vystoupením.
Usnadní ti to marketing
V okamžiku, kdy budeš mít jasně definovanou skupinu klientů (například: ředitelky mateřských školek, sekretářky ve velkých firmách, eventové? agentury atd.), můžeš jejich zobecněním vytvořit takzvanou marketingovou personu. To je fiktivní vysněný klient, o kterém víš úplně všechno. Když pak budeš vytvářet webové stránky, psát promo texty, rozesílat nabídky aj. , můžeš to všechno vytvářet a psát přímo pro tuto personu.
Budeš psát tak, jako bys mluvil přímo s ní. Celou svoji propagaci přizpůsobíš tomu, jak tvůj klient myslí, co potřebuje, kde pracuje, jaké má možnosti atd. Přesným cílením celé své nabídky mnohem snáze přesvědčíš cílového klienta, že si má objednat právě tebe. Ty totiž nejsi nějaký všeobecný kouzelník. Ty jsi přesně to, co on hledá. Máš vystoupení, jaká potřebuje, máš správnou cenovou hladinu a ještě jsi mu sympatický, protože mluvíš jeho řečí.
“Marketing je způsob, jak si ze zákazníků vybrat ty, o které stojíš a odradit ty, o které nestojíš.”
Madla Čevelová, marketingová čarodejnice
Vytvoř si vysněného klienta
Až budeš vytvářet marketingovou personu, netvoř ji podle svých současných klientů, ale podle svých cílových klientů. Naše původní persona se například jmenovala Eva Kulturní-Úřadová a byla to obyčejná šéfová odboru kultury z menšího českého města. Pro ni jsme měli několik balíčků vystoupení na městské slavnosti a podobné akce. Před časem jsme ale zacílili na někoho jiného. Jmenuje se Petra Průrazná. To je ženská, která taky šéfuje odboru kultury. Ale je to taková baba, která chce dělat to nejlepší, co jde. Sedí na své židli už dlouho a vybudovala si pevnou pozici. Jde jí o to, aby nadchla svoje spoluobčany.
Proč jsme provedli tuhle změnu? Protože Petra se určitě zamiluje do našich velkých představení Půlnoční cirkus a Elementálové a bude si je chtít objednat. Zároveň je dost silná v kramflecích na to, aby si nás objednala rok a více dopředu. Bez toho se totiž tyhle velké projekty dají málokdy uskutečnit. Neozve se nám týden před akcí s tím, že potřebuje vycpat mezeru v programu a má na to pár tisíc. Petra nás osloví dlouho dopředu a ve spolupráci s námi naplánuje celou akci tak, aby stála na nás a byla nejlepší možná. Petra je taky vzdělaná v oboru a uvědomuje si, že kultura není jen o televizních hvězdách zpívajících na podiu na half-playback. Uvědomuje si hodnotu netradičních novocirkusových projektů. A ví, co je to busking a walk-act.
Neznáš nějakou takovou? Neseznámil bys mě s ní? Může to bejt klidně i chlap :+)
Když víš, koho chceš oslovit, nemusíš oslovovat všechny. A to ti usnadní čas, práci i peníze a navíc nebudeš svými nabídkami obtěžovat lidi, které nezajímají. Zkrátka a jednoduše oslovíš jen všechny nastávající nevěsty, matky malých dětí nebo majitele erotických klubů s nabídkou, která pro ně bude jako ulitá.
Nebude to hned
Chvíli bude trvat, než upravíš svůj repertoár a svoje promo, než si stávající klienti uvědomí, že už některé věci prostě neděláš a než si tě najdou noví klienti, kteří chtějí to, co teď děláš. Během pár let se to ale překlopí a ty budeš mít mnohem snazší život. Věř mi. Je to super.
Nech si poradit
Pokud si nevíš rady, obrať se na mě, nebo na někoho, kdo téhle tématice rozumí ještě víc. Třeba na Madlu Čevelovou.