Chůdadlo.cz

Jak si vybrat první milion do klobouku

Pokud si myslíš, že množství peněz v klobouku je závislé jen na kvalitě vystoupení, dovol mi, abych tě vyvedl z omylu.  Zasvětím tě do umění hattingu čili vybírání do klobouku a naučím tě jeho taje a zákonitosti.

Množství peněz v klobouku po pouličním představení závisí na mnoha faktorech. Některé můžeš ovlivnit a některé ne. Můžeš se naučit říkat si o peníze ve správný čas a správným způsobem. Můžeš použít některou klasickou a funkční hlášku. To probereme v téhle první části. V navazujícím článku ti povím o faktorech, které často ovlivnit nemůžeš – o prostoru, druzích akcí na kterých můžeš hrát a navíc ti prozradím některé účinné psychologické triky.

Kdy si říkat o peníze

Typicky si o ně buskeři říkají těsně před svým finále. Obvykle už mají za sebou půl hodiny show a mají kolem sebe dav diváků, který je miluje. Často stojí někde nahoře (na žebříku, na jednokolce…) a chystají se třeba svléknout nebo zažonglovat motorovými pilami. Dav už se nemůže dočkat, všechny zraky se napjatě upírají na performera. V tento moment, kdy má plnou pozornost celého publika si umělec řekne o peníze. Pak odehraje finále, sleze z jednokolky a následně si peníze vybere.

U některých představení, hlavně u těch více divadelních a méně buskerských, není možné zastavit děj před finále, proto na hat-line (vybírací hlášku) dojde až po skončení samotného představení. U dobrého představení by to neměl být problém. Diváci jsou tebou a tvou show na konci tak nadšeni, že neprchnou hned, jak dožongluješ, ale počkají si na všechno, co jim ještě povíš.

Velice vhodné je diváky postupně v průběhu celé show připravovat na to, že po nich na konci budeš chtít peníze. Není to pak pro ně takový šok a budou ochotnější ti hodit větší částku. Ti, kdo by měli s placením problém odejdou hned při prvním varování a uvolní místo jiným, štědřejším. Konkrétní způsoby, jak využít tuto techniku ti prozradím v navazujícím článku.

Jak si říkat o peníze

V první řadě sebejistě. Pokud si sám nebudeš jistý tím, že si za svůj výkon zasloužíš odměnu, rozhodně si tím nebudou jistí ani diváci. Měl bys znát hodnotu svojí show a být na ni hrdý. Nevystupuj s ničím, za co by ses styděl.

Pozitivně. Mluv o tom, co jim vhození peněz přinese a o tom, že jste se spolu dobře bavili. Vyhni se výhrůžkám a urážení těch, kdo ti nic dát nechtěji (a takoví vždycky budou). Diváci by ti měli házet do klobouku, protože tě mají rádi a jsou tebou nadšeni. V opačném případě se nebezpečně blížíš žebrání nebo dokonce loupeži.

Vtipně. Použij nějakou hlášku, která sedí tvému stylu a tvému charakteru. A hláškuj, dokud k tobě nedojde i poslední divák. Hatting je ještě součástí show.

Upřímně a lidsky. Pokud budeš lhát, diváci to vycítí. Hlavním důvodem, proč za tebou diváci chtějí přijít a něco ti hodit je ten, že se s tebou chtějí osobně setkat a poděkovat ti za skvělý zážitek.

Dej divákům nějaký důvod, proč ti mají hodit peníze. Opět by to mělo být něco pozitivního. Neříkej, že jinak umřeš hlady, ale třeba že ti to umožní hrát tahle představení dál pro další diváky. 

Přirovnej hodnotu své show k něčemu, co diváci znají. Například: “Za film v kině byste zaplatili alespoň 150,-Kč za osobu. A ještě byste ani nevěděli, jestli se vám film bude líbit. Se mnou jste tady 45 minut dobře bavili s celou rodinou. Rozhodnutí nechám na vás.” nebo “Za dobré představení byste mě nejspíš pozvali na pivko. To tady na trhu stojí 4,-Eura.”

Jak vybírat

Stylově. Vybírací hlášky i nádoba, do které vybíráš, by měly odpovídat tvému charakteru, stylu tvé show a jejímu výtvarnému provedení.

Osobně a s úsměvem. Diváci se s tebou chtějí setkat. Proto tam s kloboukem musíš stát ty sám a každému musíš osobně poděkovat.

Trpělivě. Nauč se překonat ten okamžik děsu a nejistoty, který následuje po tom, co si řekneš o peníze. Slušnou chvíli se pak totiž obvykle nic neděje. Někteří z diváků váhají, zda ti mají vůbec něco hodit. Čekají, až někdo jiný půjde jako první. Jiní hledají svoje peněženky. Ty musíš tuhle chvíli ustát a nesmíš zpanikařit a prchnout. Nachystej si na tenhle moment další hlášku, kterou ho můžeš vyplnit.

Ve středu scény. Postav se do středu svého kruhu a počkej si v klidu, až diváci přijdou k tobě. Pokud vás hrálo víc, vybírejte všichni. V případě velké show a většího počtu účinkujících dává smysl, abyste se rovnoměrně rozmístili po celém obvodu scény.

Na hudbu. Pokud ve svém představení používáš hudbu, nachystej si jednu písničku i na vybírání. Neměla by hrát moc nahlas, abyste se s diváky navzájem slyšeli.

Jakých chyb se vyvarovat

Nejhorší chybou je vyhnout se hattingu a nechat jen na zemi pohozený klobouk. Rozhodně stojí za to vybírat na konci show od nadšených diváků velké peníze, než průběžně loudit drobáky od kolemjdoucích. Pokud děláš walk-by show, čili hraješ průběžně relativně dlouhou dobu, můžeš si vymyslet momenty (třeba mezi písničkami), kdy diváky oslovíš a řekneš si o peníze. 

V žádném případě nenechávej klobouk ležet na zemi. Je tam schovaný, nepoutá pozornost a pro diváky není příliš důstojné se před tebou k němu sklánět. Ideální je, když ho držíš v ruce a diváci tak s tebou mohou navázat osobní vztah. Když už to nejde, vyrob si, nebo nech vyrobit nějaké jiné vybírátko, které bude zajímavé, originální a hlavně vyvýšené a dobře vyditelné.

Neobíhej diváky z jedné strany na druhou, zůstaň stát ve středu a vyzařuj nadšenou energii na všechny strany. Pokud by ses hned po hatline rozběhl k jedné straně, diváci tam budou stresovaní, a budou se snažit horečně najít peněženku a budou se zbytečně cítit pod nepříjemným tlakem. Diváci na druhé straně hlediště se zase budou cítit opomenuti a možná i odejdou. Prostě stůj uprostřed a počkej si na ně.

Nikdy nezmiňuj “drobné” ani “mince”. Tím se divákům v hlavě objeví obraz mincí a už je budeš obtížně přesvědčovat, aby ti hodili nějakou bankovku.

Nevybírej v průběhu show. Viděl jsem představení, kdy performer předváděl zavěrečné ohňové číslo s úžasným vyhazováním tyčí a ve stejný moment procházela jeho partnerka mezi diváky a dožadovala se peněz. Nebylo to dobré. Nejen, že to působilo jako žebrání, ale bylo to pro mně, jako diváka, velmi rušivé. Chtěl jsem si užít ono finále a pak plný nadšení performera patřičně odměnit. Nechtěl jsem být rušen jeho asistentkou. Chtěl jsem vidět žonglování se čtyřmi tyčemi.

Nevybírej ani těsně před finále. Diváci budou možná ochotni zaplatit dříve, než finále uvidí a ty máš jistotu, že ti pak neutečou. Vybírání peněz ale trvá dost dlouho a představení tak úplně “spadne řetěz”. Zcela se ztratí atmosféra. Já jsem navíc přesvědčený o tom, že divák nadšený po shlédnutí finále ti hodí víc, než divák k placení prakticky donucený.

Neblokuj lidem přístup k sobě. Ani řadami laviček, ani provazem ani hořícími mísami. Ničím.

Tohle jsou jen základy

Mám pro tebe nachystaný ještě navazující článek (časem), kde půjdeme více do hloubky. Sleduj můj blog a facebook pro aktuální info o článcích, přednáškách a workshopech. Jestli se chceš buskováním živit, začni tímhle článkem.

Pokud si chceš ještě prohloubit znalosti o hattingu, rozhodně bys měl jet na Street Theater Masterclass. Já jsem ho absolvoval v roce 19. Pro mě tam sice nebylo úplně mnoho nových věcí, ale všechny mi je tam pomohli zařadit do přehledného systému. Rozhodně jsem rád, že jsem tam byl.  Kdybys chtěl vidět plný klobouk v praxi, pozvi si Chůdadlo na svoji akci, nebo ho někam doporuč. Dík.

Napsat komentář

Přesunout se na začátek